Diverse

Googles bud på en sammenligningstjeneste

En sammenligningstjeneste er til for at hjælpe forbrugerne med at danne et visuelt overblik over priser og/eller produktegenskaber på tværs af forskellige produkter eller forskellige online webshops. 

Der findes forskellige former for sammenligningstjenester. Det kan være for eksempel være hjemmesider som TrustPilot og comper, som sammenligner på tværs af forskellige online webshops. Derudover kan man som webshop selv udarbejde en sammenligningstjeneste, hvor man dykker ned i forskellene mellem ens forskellige produkter. Selv Google har implementeret deres egen sammenligningstjeneste, hvor man ligesom ved TrustPilot og comper og mange andre tjenester, har mulighed for at sammenligne produkter på tværs af forskellige webshops. Dette har således som formål at forbedre oplevelsen for brugerne af Googles søgemaskine.

Hvordan virker Googles sammenligningstjeneste?

Google bruger deres sammenligningstjeneste, Goolge Shopping, til at opretholde og forbedre forbrugeroplevelsen for deres brugere. Dette kommer til udtryk visuelt med et menupunkt under søgemaskinen, hvor man kan vælge Google Shopping. Google har dog intensiveret dette tiltag yderligere for for alvor at få forbrugernes opmærksomhed, ved at tilføje det i højre side for dens søgeresultater. Således bliver man både ubevist og bevist opmærksom på Google Shopping sammenligningstjenesten ved blot en simpel googlesøgning, som mange brugere gør, flere gange dagligt. Det  gør dog ikke den store forskel for forbrugernes rejse igennem søgninger påGoogle , da forbrugerne ved at klikke på et produkt, vil havne direkte på den given webshop – ligesom de altid har gjort ved at foretage en almindelig søgning på Google, som de hidtil har foretaget.  

Google Shopping er tidligere kendt som Google Product Search, men havde på det tidspunkt meget lave søgevolumener på google. Men ligeså snart Google introducerede det nye shoppingannonceformat i højre side på hovedsiden af søgeresultaterne, ændrede det sig hurtigt. Dette viser for alvor, hvor vigtigt brugervenligheden og placeringen er for at kunne tilfredsstille og dække brugernes behov for den optimale oplevelse online.

Hvad med konkurrencen på Google?

Tidligere online erfaring har vist, at hvis det typisk var dårligt for konkurrencen i det online univers, ville det også være dårligt for forbrugerne, der benyttede sig af det. Men nu tyder digitaliseringen dog på, at vi ser situationer, hvor oplevelsen for forbrugeren, eller deres rejse igennem det online univers, er blevet forbedret, og det derimod er platformen, som tilbyder forbedring, der spærre konkurrenterne. Dette var bestemt tilfældet med Google Shopping. Derfor har Google været nødt til at finde en måde hvorpå, der kan opretholdes den forbedrede forbrugeroplevelse, udenom de konkurrencebegrænsende bekymringer, som er opstået.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *