Diverse

Hvad skal man bruge en pressemeddelelse til?

En pressemeddelelse er en stilart inden for kommunikation, som typisk sendes til noget presse, en avis eller det kan være en nyhedsstation. Det, man gerne vil, men en pressemeddelelse er, at få pressens interesse omkring for eksempel en begivenhed for at få pressen til at skrive om netop denne begivenhed og udgive nyheden i fjernsynet, en nyhedsside eller måske i et tv-program.

Der kan være mange forskellige begivenheder, der er værd at udsende en pressemeddelelse omkring. Det kan være åbning af en restaurant, en ny festival der kommer til byen, en ny direktør i en virksomhed eller opkøb af en virksomhed. Man kan finde forskellige måder at bygge en pressemeddelelse op på, det der typisk anbefales er, at man følger det der hedder ’ nyhedstrekanten’ i sin opbygning og opsætning af meddelelsen.

Der skal typisk være tale om en overskrift, der er spændende og gør at journalisten og dernæst læserne bliver nysgerrige og få lyst til at læse eller høre mere. Dernæst skal man lave en indledning, der skal opsummere nyheden, det vil sige at man på 2-5 linjer skriver hvad det handler om og giver læserne et hurtigt overblik over hvem det drejer sig om, hvad det handler om, hvornår det er sket, hvorfor det er sket og hvordan det hele udfolder sig pressemeddelelse

Der er ofte citater i pressemeddelelser og udtalelser fra de mennesker, der er involveret i nyheden. Så det du skal spørge dig selv om er; har jeg en rigtig spændende og god nyhed, som andre mennesker vil være nysgerrige omkring og har lyst til vide noget mere om? I dag er pressemeddelelser langt mere visuelle end de var i ’gamle dage’.

Du kan tilføje forskellige billeder, sætte farver og logoer ind – men husk at det hele skal laves i god kvalitet, så journalisten, som du sender pressemeddelelsen til skal lave så lidt som muligt. Du skal altid huske at du skriver til læserne, du skriver ikke til dig selv. Så tænk på enten dine seer, læsere eller lyttere når du skriver, så du har dem baghovedet under processen.

Når du sender noget til en journalist, som du gerne vil have i medierne, kan du regne med at der bliver lavet om i historien, så hvis det ikke er velformuleret eller der er dårlige billeder til vil journalisten højst sandsynligvis lave de ændringer, som han/hun synes er nødvendige for at det bliver en god pressemeddelelse. Prøv dig frem og se hvordan det går!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *